Mitä tarkoittaa verkkokaupan käyttäjäkokemus?
Verkkokaupan käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä. Käyttäjäkokemus on vuorovaikutusta asiakkaasi sekä verkkokauppasi välillä. Käyttäjäkokemuksen avulla yritys voi saada tärkeää tietoa asiakkaidensa mieltymyksistä ja kehittää verkkokauppaansa käyttäjäystävällisempään suuntaan. Sinun on suunniteltava, kehitettävä ja järjestettävä yrityksesi tietosi ja tuotteesi käyttäjäystävälliseen sekä visuaaliseen muotoon luodaksesi menestyksekkään sekä muistettavan verkkokaupan.
Tästä kirjoituksesta löytyy viisi syytä, miksi sinun pitäisi panostaa verkkokaupan käyttäjäkokemuksen suunnitteluun.
1. Ensimmäinen vaikutelma
Tutkimuksen mukaan verkkokaupan ulkonäkö ja tuntuma muodostavat 94% ensivaikutelmasta. Samaan aikaan, jos verkkokauppasi käyttöliittymä on huono tai se ei ole käyttäjäystävällinen, asiakkaat hylkäävät sen ja eivät luota siihen. Asiakkaan vierailessa verkkokaupassasi suunnittelu ja navigointi ovat merkittävä osa ensivaikutelman muodostamisessa yrityksestäsi.
2. Poistumisprosentti
Poistumisprosentti on piste, jossa ostaja poistuu verkkokaupastasi suorittamatta tapahtumaa. Se johtuu usein monesta asiasta, joista yksi on huono verkkokaupan suunnittelu. Kauppasi tulisi viestiä asiakkaalle tulleensa oikeaan paikkaan, josta he löytävät haluamansa tuotteen tai palvelun. Kuitenkin, jos asiakkaalla on ongelmia tuotteen löytämisessä tai jos tuote ei ole se, mitä ostaja haun perusteella odotti todennäköisyys asiakkaan poistumiseen kaupastasi kasvaa merkittävästi.
Yrityksen nimi, myydyt tuotteet, liiketoiminnan tyyppi, sijainti, brändin laatu ja niin edelleen ovat tärkeitä tekijöitä asiakkaan ensivaikutelmassa. Jos nämä ominaisuudet jätetään huomiotta verkkokauppaa suunniteltaessa, asiakas ei välttämättä ikinä palaa sivulle.
3. Bränditietoisuus
Jokaisen verkkokaupan ulkoasun sekä viestin tulisi herättää tunteita, koska tämä houkuttelee asiakkaita. Verkkokauppasi ulkoasu kertoo, kuinka suhtaudut tuotteisiisi ja liiketoimintaasi.
Jos asiakkaat näkevät saman ulkoasun rakenteen joka alasivulla verkkokaupassa, se auttaa heitä löytämään oikeat asiat, joita he haluavat. Tämä määrittelee selkeästi käyttökokemusta. Suunnittele verkkokauppasi siten, että kaikki näkökohdat, mukaan lukien oikeat kuvat, värit, sisältö, asettelut ja toiminnot täydentävät asiakaskokemusta mahdollisimman hyvin.
4. Vaikutus konversioon
Konversio ovat tärkein mittari, joka määrittää verkkokauppasi tehokkuuden. Verkkokaupan tekeminen voi olla hyvin haastavaa, varsinkin jos käyttöliittymä on suunniteltu huonosti. Erinomainen verkkokauppojen suunnittelu antaa yrityksellesi erinomaisen ensivaikutelman ja houkuttelee asiakkaat ostamaan tuotteesi. Verkkokauppiaan on luotava käyttäjäystävällinen verkkokauppa, joka auttaa vierailijoita löytämään etsimänsä. Kauppaan kannattaa ottaa käyttöön konversioihin keskittyviä ”Call to actioneja”, jotka kehottavat käyttäjiä etenemään haluamaasi päämäärää kohti.
5. Verkkokaupan suojaus
Verkkokaupan turvallisuus on tärkeä osa verkkokaupan suunnittelua, joka joskus saatetaan unohtaa. Jos olennaisia turvatoimia ei noudateta, kauppasi altistuu roskapostittajille, hakkereille ja identiteettivarkaille. Asiakkaat jakavat maksutietoja ja tekevät ostoja verkon kautta. Potentiaaliset asiakkaat voivat päättää poistua verkkokaupastasi, jos he tuntevat olonsa turvattomaksi ollessaan verkossa. Varmista, että verkkokauppasi on suojattu HTTPS:llä ja että asianmukaiset suojausmekanismit ovat käytössä asiakkaidesi tietojen turvallisuuden varmistamiseksi. Turvallisuuden näkökulmasta Shopify verkkokauppa-alusta on kauppiaalle huoleton ratkaisu. Shopify huolehtii asiakkaidesi turvallisuudesta kauppiaan puolesta, jolloin kauppias saa keskittyä liiketoiminnan kannalta olennaisiin asioihin. Lue Shopifyn eduista lisää aiemmasta blogistamme.
Yhteenvetona voidaan todeta, että verkkokaupan käyttäjäkokemus on uskomattoman tärkeää yrityksellesi, ja siksi sinun kannattaa panostaa myös verkkokauppasi hyvään UX/UI-puoleen. Lue lisää Brancoyn Shopify-verkkokauppapalveluista ja jatkuvasta kehityksestä täältä tai ota meihin yhteyttä suoraan, jos sinulla on kysyttävää Shopifysta.