Helsinki
Stockholm
Kuinka paljon tuotteita kannattaa olla verkkokaupassa

Kuinka paljon tuotteita kannattaa olla verkkokaupassa?

17. loka 2025

Verkkokaupan tuotemäärä riippuu liiketoiminnan vaiheesta ja resursseista. Uudelle verkkokaupalle 10-50 laadukasta tuotetta on usein optimaalinen aloituspiste, kun taas vakiintuneet kaupat voivat hyötyä laajemmasta valikoimasta. Oikea tuotemäärä tasapainottaa asiakaskokemuksen, hallittavuuden ja löydettävyyden.

Mikä on optimaalinen tuotemäärä uudelle verkkokaupalle?

Uudelle verkkokaupalle 10-50 tuotetta on yleensä paras aloituspiste. Tämä määrä mahdollistaa monipuolisen valikoiman luomisen ilman, että tuotteiden hallinta muuttuu liian monimutkaiseksi. Pieni tuotemäärä antaa mahdollisuuden keskittyä jokaisen tuotteen laatuun ja optimointiin.

Laatu voittaa määrän aina verkkokaupan alkuvaiheessa. Jokainen tuote tarvitsee huolellisesti kirjoitetun kuvauksen, laadukkaat kuvat ja oikean hinnoittelun. Kun tuotteita on vähemmän, voit käyttää enemmän aikaa kunkin tuotteen esittelyn hiomiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.

Hallittavuus on toinen keskeinen tekijä. Pienemmän tuotevalikoiman kanssa varastonhallinta, tilausten käsittely ja asiakaspalvelu pysyvät paremmin hallinnassa. Tämä auttaa välttämään virheitä ja takaa sujuvan asiakaskokemuksen ensimmäisistä tilauksista lähtien.

Miten tuotemäärä vaikuttaa verkkokaupan löydettävyyteen ja SEO:hon?

Tuotemäärä vaikuttaa merkittävästi verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen. Useammat tuotteet tarkoittavat useampia sivuja, jotka voivat sijoittua hakutuloksissa erilaisten hakusanojen perusteella. Jokainen tuotesivu on potentiaalinen sisäänkäynti verkkokauppaasi.

Pitkän hännän hakusanat hyötyvät laajasta tuotevalikoimasta. Kun tarjoat erikoistuneita tai spesifisiä tuotteita, voit tavoittaa asiakkaita, jotka etsivät juuri kyseisiä tuotteita. Esimerkiksi "sininen merinovilla neuletakki" on paljon spesifisempi kuin "neuletakki".

Kategoriarakenne paranee luonnollisesti tuotevalikoiman kasvaessa. Shopify-verkkokaupassa voit luoda loogisia kategorioita ja alakategorioita, jotka helpottavat sekä asiakkaiden että hakukoneiden navigointia. Hyvin organisoitu tuotekatalog parantaa sivuston sisäistä linkitystä ja teknistä SEO:a.

Milloin verkkokaupan tuotevalikoimaa kannattaa laajentaa?

Tuotevalikoimaa kannattaa laajentaa, kun nykyiset tuotteet myyvät tasaisesti ja operatiiviset prosessit toimivat sujuvasti. Merkkinä laajentamiselle on myös se, että asiakkaat kysyvät aktiivisesti muita tuotteita tai vaihtoehtoja.

Myyntidatan analysointi paljastaa oikean ajankohdan laajentamiselle. Kun huomaat, että tietyt tuotekategoriat menestyvät erityisen hyvin tai että asiakkaat ostavat usein tiettyjä tuoteyhdistelmiä, voit lisätä täydentäviä tuotteita näihin kategorioihin.

Resurssien riittävyys on ratkaisevaa. Ennen laajentamista varmista, että sinulla on riittävästi aikaa ja rahaa uusien tuotteiden hankkimiseen, kuvaamiseen ja markkinointiin. Varastonhallinta monimutkaistuu tuotemäärän kasvaessa, joten tarvitset myös tehokkaita järjestelmiä tukemaan kasvua.

Kuinka hallita suurta tuotevalikoimaa tehokkaasti verkkokaupassa?

Suuren tuotevalikoiman hallinta vaatii automaatiota ja järjestelmällisyyttä. Tuotetietojen hallintajärjestelmä (PIM) auttaa ylläpitämään yhtenäisiä tuotetietoja ja päivittämään tietoja tehokkaasti useille kanaville samanaikaisesti.

Kategorisointiin kannattaa panostaa huolellisesti. Luo selkeä hierarkia pääkategorioista alakategorioihin ja käytä johdonmukaisia tageja ja ominaisuuksia. Tämä helpottaa sekä asiakkaiden tuotehakua että omaa tuotteiden hallintaasi.

Varastonhallintajärjestelmä integroituna Shopify-verkkokauppaan automatisoi tilausten käsittelyn ja varastosaldojen päivityksen. Aseta hälytykset tuotteille, jotka ovat loppumassa varastosta, ja käytä myyntiraportteja tunnistamaan hitaasti kiertävät tuotteet.

Asiakaskokemus pysyy laadukkaana, kun käytät tehokkaita hakutoimintoja ja suodattimia. Shopify-sovellukset tarjoavat edistyneitä hakuratkaisuja, jotka auttavat asiakkaita löytämään haluamansa tuotteet nopeasti suuresta valikoimasta.

Brancoy toimitusjohtaja Samuli Ala-Kasari mustassa hupparissa.

Asiantuntija apunasi