Helsinki
Stockholm
Miten saada ensimmäiset asiakkaat verkkokauppaan

Miten saada ensimmäiset asiakkaat verkkokauppaan?

1. joulu 2025

Ensimmäiset asiakkaat verkkokauppaan saadaan yhdistämällä ennakkomarkkinointi, tehokas lanseeraus ja luottamuksen rakentaminen. Uuden verkkokaupan asiakashankinta vaatii strategista lähestymistapaa, jossa keskitytään näkyvyyden lisäämiseen ja asiakaskokemuksen optimointiin. Onnistunut verkkokaupan mainostaminen alkaa jo ennen varsinaista lanseerausta ja jatkuu asiakassuhteiden syventämisenä.

Miksi ensimmäiset asiakkaat ovat niin vaikeita saada verkkokauppaan?

Uuden verkkokaupan asiakashankinta on haastavaa, koska asiakkaat eivät tunne brändiä eivätkä luota tuntemattomaan kauppiaaseen. Kilpailu verkossa on kovaa, ja asiakkaat suosivat tuttuja toimijoita ostopäätöksissään. Tunnettuuden puute ja luottamuksen rakentaminen ovat suurimmat esteet ensimmäisille myynneille verkkokaupassa.

Verkko-ostajat käyttäytyvät varovaisesti uusien kauppiaiden kanssa. He etsivät arvosteluja, vertailevat hintoja ja tutkivat yrityksen taustoja ennen ostopäätöstä. Sosiaaliset todisteet, kuten asiakasarvostelut ja suositukset, puuttuvat kokonaan uudelta verkkokaupalta.

Hakukoneissa näkyminen vaatii aikaa ja jatkuvaa työtä. Uusi verkkokauppa jää helposti piiloon suurten toimijoiden varjoon, kun asiakkaat hakevat tuotteita. Orgaanisen näkyvyyden rakentaminen on pitkäjänteinen prosessi, joka vaatii kärsivällisyyttä ja oikeanlaista verkkokaupan asiakashankinta strategiaa.

Mitä kannattaa tehdä ennen verkkokaupan lanseerausta asiakkaiden saamiseksi?

Ennakkomarkkinointi on tehokkain tapa varmistaa asiakkaita heti verkkokaupan avautuessa. Sähköpostilistan rakentaminen ja sosiaalisen median läsnäolo luovat pohjan tuleville asiakassuhteille. Sisältömarkkinointi ja verkostoituminen kasvattavat tietoisuutta tulevasta kaupasta jo kuukausia ennen lanseerausta.

Sosiaalisen median kanavat tarjoavat mahdollisuuden jakaa tulevasta verkkokaupasta ja rakentaa odotusta. Säännöllinen sisällöntuotanto, kuten tuote-esittelyt ja kulissien takaiset kuvat, sitouttavat seuraajia. Yhteistyö vaikuttajien ja alan toimijoiden kanssa laajentaa potentiaalista asiakaskuntaa.

Verkostoituminen alan tapahtumissa ja verkossa avaa ovia yhteistyömahdollisuuksiin. Kumppanuudet muiden yritysten kanssa voivat tuoda ensimmäisiä asiakkaita suosittelujen kautta. Beta-testaus valitun asiakasryhmän kanssa antaa arvokasta palautetta ja luo ensimmäisiä asiakassuhteita ennen virallista lanseerausta.

Mitkä ovat tehokkaimmat keinot hankkia ensimmäiset asiakkaat verkkokauppaan?

Uuden verkkokaupan markkinointi onnistuu parhaiten yhdistämällä maksullinen mainonta ja orgaaniset kanavat. Hakukonemarkkinointi Google Ads -kampanjoilla tuo välitöntä näkyvyyttä, kun taas sosiaalisen median mainonta tavoittaa kohderyhmän tarkasti. Paikallinen markkinointi ja suositteluohjelmat luovat luottamusta ja kasvattavat asiakaskuntaa kustannustehokkaasti.

Facebook ja Instagram -mainokset mahdollistavat tarkan kohdentamisen ja visuaalisen tuote-esittelyn. Näissä kanavissa voi testata erilaisia viestejä ja kohdentamiskriteerejä pienellä budjetilla. Retargeting-kampanjat tavoittavat verkkokaupassa käyneet, mutta ostamatta jättäneet asiakkaat.

Kumppanuudet täydentävien yritysten kanssa avaavat uusia asiakasryhmiä. Affiliate-markkinointi ja suositteluohjelmat motivoivat muita jakamaan verkkokauppaa omille verkosteilleen. Paikallinen media ja tapahtumat tarjoavat mahdollisuuksia saada näkyvyyttä omalla markkina-alueella ilman suuria kustannuksia.

Miten muuttaa ensimmäiset asiakkaat pysyviksi ostajiksi verkkokaupassa?

Ensimmäisten asiakkaiden muuttaminen pysyviksi ostajiksi vaatii erinomaista asiakaspalvelua ja jatkuvaa yhteydenpitoa. Seurantamarkkinointi sähköpostitse ja henkilökohtainen asiakaskokemus sitouttavat asiakkaita. Kanta-asiakasohjelmat ja yksilölliset tarjoukset kannustavat toistuviin ostoihin ja kasvattavat asiakasuskollisuutta.

Ostoprosessin jälkeinen viestintä on ratkaisevan tärkeää asiakassuhteen syventämiselle. Tilausvahvistukset, toimitustiedot ja kiitosviestit luovat positiivisen kokemuksen. Tuotetuki ja nopeat vastaukset kysymyksiin osoittavat ammattimaisuutta ja välittämistä.

Asiakaskokemuksen jatkuva optimointi pitää asiakkaat tyytyväisinä ja palaamassa takaisin. Henkilökohtaiset tuotesuositukset ostohistorian perusteella ja räätälöidyt tarjoukset lisäävät ostotiheyttä. Asiakaspalautteen kerääminen ja sen perusteella tehdyt parannukset näyttävät, että yritys kuuntelee asiakkaitaan ja kehittää toimintaansa heidän tarpeidensa mukaan.

Brancoy toimitusjohtaja Samuli Ala-Kasari mustassa hupparissa.

Asiantuntija apunasi