Helsinki
Stockholm
Voiko Shopifyssa yhdistää verkkokaupan kivijalkamyymälään

Voiko Shopifyssa yhdistää verkkokaupan kivijalkamyymälään?

13. marras 2025

Kyllä, Shopifyssa voi yhdistää verkkokaupan kivijalkamyymälään saumattomasti. Shopify POS -järjestelmä mahdollistaa omnichannel-myynnin, jossa asiakkaat voivat ostaa verkossa ja noutaa myymälästä tai päinvastoin. Tämä hybridimalli yhdistää varastonhallinnan, asiakastiedot ja maksukäsittelyn yhtenäiseen järjestelmään, parantaen asiakaskokemusta ja liiketoiminnan tehokkuutta.

Mitä tarkoittaa verkkokaupan ja kivijalkamyymälän yhdistäminen käytännössä?

Verkkokaupan ja kivijalkamyymälän yhdistäminen tarkoittaa omnichannel-myyntistrategiaa, jossa kaikki myyntikanavat toimivat yhtenäisenä kokonaisuutena. Asiakkaat voivat aloittaa ostoprosessin yhdessä kanavassa ja viimeistellä sen toisessa saumattomasti.

Käytännössä tämä hybridimalli mahdollistaa joustavat ostotavat. Asiakas voi selata tuotteita verkossa työpäivän aikana, varata tuotteen noudettavaksi ja hakea sen myymälästä kotimatkalla. Vastaavasti myymälässä vieraileva asiakas voi tilata puuttuvan koon verkkokaupasta ja saada sen toimitetuksi kotiin.

Integraatio vaikuttaa merkittävästi asiakaskokemukseen. Yhtenäinen asiakastietokanta tarkoittaa, että myymälän henkilökunta näkee asiakkaan verkko-ostoshistorian ja voi tarjota personoitua palvelua. Varastonhallinta toimii reaaliajassa molemmissa kanavissa, estäen ylimyynnin ja parantaen saatavuustietoja.

Miten Shopify POS toimii ja miksi se on ratkaisu myymäläintegraatioon?

Shopify POS on kassakonepäätejärjestelmä, joka synkronoi automaattisesti verkkokaupan ja fyysisen myymälän tiedot. Järjestelmä yhdistää varastonhallinnan, asiakastiedot, maksukäsittelyn ja raportoinnin samaan alustaan verkkokaupan kanssa.

Järjestelmä toimii tabletilla, älypuhelimella tai erillisellä kassakonepäätteellä. Myyjä voi käsitellä maksuja, tarkistaa varastosaldoja, hakea asiakastietoja ja luoda tilauksia suoraan samasta järjestelmästä. Kaikki transaktiot päivittyvät välittömästi molempiin kanaviin.

Shopify POS:n edut myymäläintegraatiossa ovat selkeät. Yhtenäinen tuotetietokanta tarkoittaa, että tuotteiden hinnat, kuvaukset ja saatavuustiedot ovat aina ajan tasalla. Asiakastiedot kertyvät molemmista kanavista samaan paikkaan, mahdollistaen tehokkaan asiakaspalvelun ja kohdistetun markkinoinnin. Raportointi antaa kokonaisvaltaisen kuvan myynnistä kaikissa kanavissa.

Mitä hyötyjä omnichannel-strategia tuo verkkokauppayrittäjälle?

Omnichannel-strategia kasvattaa myyntiä merkittävästi, koska asiakkaat voivat ostaa milloin ja miten haluavat. Tutkimukset osoittavat, että omnichannel-asiakkaat ostavat useammin ja suurempia summia kuin yhden kanavan käyttäjät.

Asiakasuskollisuus paranee, kun ostaminen on joustavaa ja vaivatonta. Asiakkaat arvostavat mahdollisuutta noutaa verkko-ostokset myymälästä tai palauttaa verkosta ostettuja tuotteita fyysiseen liikkeeseen. Tämä vähentää asiakaspalvelun kuormitusta ja lisää asiakastyytyväisyyttä.

Varastonkierto tehostuu, kun sama varasto palvelee molempia kanavia. Hitaasti liikkuvat tuotteet voidaan markkinoida aktiivisemmin verkossa, kun taas suositut tuotteet voivat houkutella asiakkaita myymälään. Laajempi asiakaskunta saavutetaan, kun tavoitat sekä digitaaliset ostajat että perinteiset myymäläasiakkaat.

Kilpailuetu syntyy asiakaskokemuksen parantumisesta. Kun kilpailijat toimivat vielä erillisillä kanavilla, omnichannel-lähestymistapa erottaa sinut eduksesi markkinoilla.

Kuinka aloittaa verkkokaupan ja myymälän yhdistäminen Shopifyssa?

Aloita teknisten vaatimusten kartoituksella. Tarvitset internetyhteyden myymälään, tabletin tai kassakonepäätteen Shopify POS -sovellukselle sekä maksupäätteen korttimaksuille. Varmista, että verkkokauppasi on Shopify-alustalla tai suunnittele siirto sinne.

Shopify POS -järjestelmän asennus on suoraviivaista. Lataa sovellus laitteellesi, kirjaudu Shopify-tilillesi ja konfiguroi kassatoinnot. Synkronoi tuotetiedot verkkokaupasta ja testaa maksutoiminnot huolellisesti ennen käyttöönottoa.

Henkilöstön koulutus on kriittistä onnistumiselle. Opeta työntekijöille järjestelmän perustoiminnot, asiakastietojen hakeminen ja tilausten käsittely. Harjoittele erilaisia skenaarioita, kuten noutotilauksia ja palautuksia.

Testausvaiheessa kokeile järjestelmää pienessä mittakaavassa. Aloita muutamalla tuotteella ja laajenna vähitellen. Kerää palautetta henkilökunnalta ja asiakkailta, ja tee tarvittavat säädöt ennen täyttä lanseerausta. Vältä yleisimmät haasteet suunnittelemalla varaprosessit järjestelmäkatkoksille ja varmistamalla riittävä tekninen tuki.

Brancoy toimitusjohtaja Samuli Ala-Kasari mustassa hupparissa.

Asiantuntija apunasi