Helsinki
Stockholm
Voinko myydä palveluita verkkokaupassa

Voinko myydä palveluita verkkokaupassa?

6. elo 2025

Palveluiden myynti verkkokaupassa avaa yrittäjälle merkittäviä mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen ja tehostamiseen. Verkkoliiketoiminta poistaa maantieteelliset rajoitukset, jolloin voit tavoittaa asiakkaita koko Suomesta tai jopa kansainvälisesti. Tämä laajentaa potentiaalista asiakaskuntaasi huomattavasti.

Automatisoitu verkkokauppa mahdollistaa palveluiden myynnin vuorokauden ympäri ilman, että olet itse jatkuvasti tavoitettavissa. Asiakkaat voivat tutustua palveluihisi, varata aikoja ja maksaa ostoksensa silloin kun heille sopii. Tämä tehostaa ajankäyttöäsi ja vapauttaa resursseja itse palveluiden tuottamiseen.

Verkkokauppa tarjoaa myös erinomaisen alustan palveluliiketoimintasi skaalautuvuudelle. Voit helposti lisätä uusia palveluita tai muokata olemassa olevia tarjouksia asiakkaiden tarpeiden mukaan. Lisäksi verkkokaupan analytiikkatyökalut auttavat ymmärtämään asiakaskäyttäytymistä ja optimoimaan palvelutarjontaasi jatkuvasti.

Mitä palveluita voin myydä verkkokaupassa?

Verkkokaupassa voit myydä lähes mitä tahansa palveluita, jotka voidaan selkeästi tuotteistaa ja hinnoitella. Digitaalisten palveluiden myynti on erityisen sujuvaa verkkokauppa-alustoilla, sillä ne voidaan toimittaa asiakkaalle välittömästi ostotapahtuman jälkeen.

Digitaaliset palvelut kuten verkkokurssit, webinaarit, konsultaatiot ja digitaaliset oppaat ovat erinomaisia verkkokauppatuotteita. Myös asiantuntijapalvelut kuten markkinointisuunnitelmat, graafinen suunnittelu tai kirjanpitopalvelut soveltuvat hyvin verkkomyyntiin.

Fyysiset palvelut, kuten kampaamo- tai hierontapalvelut, voidaan myydä verkkokaupassa varausjärjestelmän kautta. Asiakas voi varata ja maksaa ajan etukäteen verkossa, mikä tehostaa ajanvarausprosessia ja vähentää peruutuksia. Valmennukset ja kurssit, jotka toteutetaan joko livenä tai etänä, ovat myös suosittuja verkkokauppapalveluita.

Jäsenyydet ja toistuvat palvelut, kuten kuukausittaiset valmennusohjelmat tai jatkuva konsultointi, voidaan helposti automatisoida verkkokauppa-alustojen tilausominaisuuksien avulla.

Miten rakennan toimivan verkkokaupan palveluiden myyntiin?

Toimivan palveluverkkokaupan rakentaminen alkaa sopivan alustan valinnalla. Shopify-palvelut tarjoavat erinomaisen pohjan palveluiden myyntiin soveltuvalle verkkokaupalle, sillä alusta on muokattavissa erilaisiin tarpeisiin sopivaksi.

Varmista, että verkkokauppasi sisältää selkeät ja houkuttelevat palvelukuvaukset. Kerro täsmällisesti, mitä asiakas saa ostaessaan palvelusi, millainen on palveluprosessi ja kuinka kauan palvelu kestää. Hyvät kuvat ja mahdolliset videot auttavat konkretisoimaan aineetonta palvelutuotetta.

Integroi verkkokauppaasi toimiva varausjärjestelmä, jos myyt aikaperusteisia palveluita. Järjestelmän tulisi automaattisesti päivittää saatavilla olevat ajat ja estää päällekkäiset varaukset. Monipuoliset maksutavat, kuten verkkomaksu, luottokortti ja mobiilimaksu, parantavat asiakaskokemusta ja lisäävät konversioita.

Suunnittele huolellisesti asiakaspolku verkkokaupassa. Ostoprosessin tulee olla mahdollisimman selkeä ja sujuva. Kiinnitä huomiota myös ostonjälkeiseen viestintään: automaattiset vahvistusviestit, muistutukset ja palautepyynnöt parantavat asiakaskokemusta.

Mitä lakiasioita tulee huomioida palveluiden verkkomyynnissä?

Palveluiden verkkomyynnissä on useita juridisia näkökulmia, jotka tulee huomioida. Verkkokaupparatkaisut on rakennettava niin, että ne noudattavat voimassa olevaa lainsäädäntöä, erityisesti kuluttajansuojaa.

Verkkokaupassa myytävillä palveluilla tulee olla selkeät peruutusehdot ja -oikeudet. Kuluttajalla on yleensä 14 päivän peruutusoikeus verkossa ostetuille palveluille, mutta tietyt erikoispalvelut (kuten tiettyyn aikaan sidotut palvelut) voivat muodostaa poikkeuksen. Varmista, että peruutusehdot ovat selkeästi esillä verkkokaupassa.

Tietosuojalainsäädäntö ja erityisesti GDPR-asetus asettavat vaatimuksia asiakastietojen käsittelylle. Verkkokaupassa tulee olla selkeä tietosuojaseloste, jossa kerrotaan, miten asiakastietoja kerätään, käsitellään ja säilytetään.

Sopimusehdot ovat keskeinen osa palveluiden myyntiä. Määrittele selkeästi, mitä palvelu sisältää, mitkä ovat osapuolten vastuut ja velvollisuudet sekä mitä tapahtuu mahdollisissa ongelmatilanteissa. Varmista myös, että verotukseen liittyvät kysymykset on huomioitu palveluiden hinnoittelussa ja laskutuksessa.

Harkitse juridisen asiantuntijan konsultointia verkkokaupan perustamisvaiheessa, jotta kaikki lakitekniset yksityiskohdat tulevat huomioiduiksi ja voit keskittyä liiketoimintasi kasvattamiseen turvallisin mielin.

Brancoy toimitusjohtaja Samuli Ala-Kasari mustassa hupparissa.

Asiantuntija apunasi