Kaluste Marsalkka on vuonna 2005 perustettu huonekalu- ja sisustusliike. Tunnetun perheyrityksen toiminnan perustana ovat laatu ja palvelu. Valikoimasta löytyy tarkoin valikoituja laadukkaita, pitkäikäisiä sekä hyvän muotoilun omaavia tuotteita. Kaluste Marsalkan kivijalkamyymälä tunnetaan yhtenä Suomen viihtyisimmistä myymälöistä ja yritys onkin valittu Vuoden Huonekaluliikkeeksi 2016.
Sisäiset prosessit sekä arjen hallinta haluttiin uudistaa ja automatisoida mahdollisimman kattavasti. Toiminnallisuuksia ja prosesseja tärkeämpänä yritys piti kuitenkin sitä, että uusittu verkkokauppa-alusta mahdollistaisi myynnin kasvun sekä liiketoiminnan skaalautuvuuden. Olemassa oleva asiantuntijuus ja laadukas tuotevalikoima haluttiin tuoda modernilla tavalla verkkoon sekä sosiaalisen median myyntikanaville.
Tutustuimme aluksi kattavasti Kaluste Marsalkan nykyisiin myynnin prosesseihin, järjestelmien rooleihin sekä heidän asiakkaidensa toiveisiin. Kokonaisymmärryksen saavutettuamme loimme uudet automatisoidummat toiminnallisuudet Shopify-ekosysteemin sisälle. Keskityimme toiminnan suunnittelussa erityisesti siihen, että asiakkaat saisivat haluamissaan kanavissa mahdollisimman henkilökohtaista palvelua ja myyjät saisivat mahdollisimman monipuoliset myynnin työkalut toimintansa tueksi.
Ongelma: Vahvaan asiantuntijuuteen sekä henkilökohtaiseen palveluun luottava perheyritys omasi pitkäikäiset ja manuaaliset toiminnallisuudet. Kivijalkaliiketoiminnan lisäksi Kaluste Marsalkka myi kattavaa yli 30 000 tuotevariaation valikoimaansa myös WooCommerce -verkkokaupassa. Tuotehallinnointi, ostotilaukset sekä varastosaldot ylläpidettiin kolmannen osapuolen toiminnanohjausjärjestelmässä. Järjestelmät eivät keskustelleet keskenään, jolloin tuotteiden sekä tilausten hallinta tapahtui hyvin manuaalisesti.
Ratkaisu: Rakensimme Kaluste Marsalkan liiketoiminnan vaatimusten mukaisesti monikanavaisen Shopify-ratkaisun. Ratkaisu piti sisällään niin skaalautuvan myynnin mahdollisuudet kuluttajakaupassa kuin arjen tuotteiden varastointijärjestelmän sekä tuotteiden ostotilausten hallinnan. Toteutusta haastoi tiukka aikataulu muiden kolmansien osapuolien järjestelmien sopimusten päättyessä. Aktiivisen ja ratkaisukeskeisen vuorovaikutuksen avulla loimme yhdessä asiakkaan kanssa onnistuneen kokonaisuuden sovitussa aikataulussa.
Kaluste Marsalkan kivijalan kassajärjestelmänä on nyt Shopify POS, jolla mahdollistetaan reaaliaikaisten asiakas- ja tuotetietojen näkyvyys. Lisäksi integroimme tuotevalikoiman saataville muihin sosiaalisen median myyntikanaviin, tarjoten asiakkaille katkeamattomia ostokokemuksia. Tuotteiden ostotilausten sekä varastopaikkojen hallintaan käytämme Shopifyn Stocky -applikaatiota.