Mukama - Mittava verkkokaupan vaihto Shopify Plus -alustalle

Mukama on suomalainen D2C-brändi, joka tarjoaa laajan valikoiman tuotteita, joita jokainen meistä tarvitsee päivittäisessä käytössä. Tämä brändi myy every day carry -tuotteita sekä kotimaan markkinoilla että kansainvälisesti, ja on onnistunut rakentamaan vahvan aseman globaalissa D2C-myynnissä.

Vuonna 2013 perustettu Mukaman ensimmäinen verkkokauppa on vuosien aikana kasvattanut asiakaskuntaansa kymmeniin tuhansiin ja kartuttanut laajaa, tarkkaan määriteltyä tuotetietoa. Alkuperäinen Prestashop-alustalle rakennettu verkkokauppa ei enää vastannut kasvavan liiketoiminnan vaatimuksiin, joten uuden alustan vaihto nähtiin tarpeellisena kehityksen pullonkaulojen poistamiseksi sekä prosessien ja skaalautuvuuden kiihdyttämiseksi. Tämä tarkoitti myös vuosien aikana kertyneen runsaan tilaus-, asiakas- ja tuotetiedon turvallista siirtämistä uudelle, ketterälle ja kansainvälistä myyntiä tukevammalle Shopify Plus -alustalle.

Services

OMNICHANNEL DESIGN

SHOPIFY PLUS

RE-PLATFORMING

SHOPIFY APPS & INTEGRATIONS ja SHOPIFY MARKETS

Datan siirto uudelle alustalle

Mukaman tuotekatalogi koostui tuhansista SKU-koodeista, jotka sisälsivät runsaasti teknistä tuotekohtaista tietoa. Asiakkaat haluavat usein tutustua näihin tietoihin tarkasti ennen ostopäätöksen tekemistä. Tuotetietoa oli rikastettu vuosien varrella laajasti, ja jokainen tuote sisälsi perus tuotetietojen lisäksi tuotesuosituksia, valmistajatietoja, ohjeita, video- ja kuvasisältöjä sekä asiakasarvosteluja.

Vuosien mittaan toiminut verkkokauppa oli lisäksi kerännyt satoja tuhansia monivaluuttaisia tilauksia. Kaikki asiakas- ja tilaustiedot migroitiin Shopify Plus -alustalle huolellisesti, jotta asiakasdatan eheys säilyisi ja nykyisiä asiakkuuksia voitaisiin jatkossakin kasvattaa.

Tech partners

Shopify Plus

Gorgias ja Klaviyo

Shopify Plus -alustan mahdollisuudet kansainvälisessä myynnissä

Kansainvälistä myyntiä vahvasti harjoittavalle brändille toteutettiin yksi yhtenäinen Shopify Plus -alustalle rakennettu monikielinen ja markkinakohtainen verkkokauppa. Shopify Marketsin avulla luotiin nelikielinen ostokokemus, jossa jokaisella markkinalla myynti tapahtuu kohdemarkkinan omalla valuutalla, kielivalinnalla ja paikallisilla asetuksilla.

Shopify Marketsin ja lokalisoidun storefrontin avulla asiakkaille voidaan tarjota henkilökohtaisempi ostokokemus, johon sisältyvät räätälöidyt tuotesuositukset, kampanjat ja sisältö.

Lisäksi Shopify Payments ja tulli- sekä veroasetusten avulla saavutettiin merkittäviä kustannussäästöjä kansainvälisen myynnin prosesseissa, mikä paransi myyntikatteita samalla kun myynti kasvoi kansainvälisesti.

Ostopolun kustomoinnit ja prosessien optimointi

Alustan vaihto toi mukanaan muutoksia ostopolkuun ja sisäisiin prosesseihin. Analysoimme yhdessä asiakkaan kanssa toimivat käytännöt sekä sisäisesti että asiakkaiden ostopolulla. Toteutimme laajoja teemakustomointeja eri vaiheisiin ostopolulla, mikä teki ostamisesta helppoa kaikilla laitteilla. Teemakustomoinnit rakennettiin suorituskykyisen teeman päälle, mikä paransi sivuston suorituskykyä entisestään. Shopify Plus -alustan kehittyneiden automaatioratkaisujen ja sovellusekosysteemin avulla onnistuimme myös automatisoimaan manuaalisia työvaiheita ja nopeuttamaan prosesseja.

Data migraation ja sivuston uudelleenrakentamisen avulla kaikki liiketoiminnan osa-alueet saatiin keskitettyä yhdelle skaalautuvalle ja jatkuvasti kehittyvälle alustalle. Shopify Plus tarjosi D2C-brändille parhaat mahdollisuudet tehostaa prosesseja, kasvattaa myyntiä kansainvälisesti sekä tarjota asiakkaille ensiluokkainen ostokokemus kustannustehokkaasti. Investointi Shopify Plus -alustaan maksaa itsensä takaisin tuottamalla merkittäviä säästöjä ja kasvattamalla myyntiä.

Brancoy toimitusjohtaja Samuli Ala-Kasari mustassa hupparissa.

Asiantuntija apunasi