Helsinki
Stockholm
Mitä maksutapoja verkkokaupassa kannattaa tarjota

Mitä maksutapoja verkkokaupassa kannattaa tarjota?

22. elo 2025

Verkkokaupan maksutapojen monipuolisuus on yksi keskeisimmistä tekijöistä, joka vaikuttaa verkkokaupan menestykseen. Maksuvaihtoehdot ovat kriittinen osa asiakaskokemusta ja voivat ratkaista, päätyykö asiakas tekemään ostoksen vai hylkäämään ostoskorinsa viime hetkellä.

Maksutapojen merkitys korostuu erityisesti, kun kilpailu verkkokauppojen välillä on kovaa. Kun asiakas löytää haluamansa tuotteen, ostopäätös voi kaatua puuttuvaan maksutapaan. Tutkimusten mukaan jopa 6 asiakasta 10:stä hylkää ostoskorinsa, jos heidän suosimansa maksutapa ei ole saatavilla.

Maksutapojen valinta vaikuttaa myös verkkokaupan kansainvälistymiseen. Eri markkina-alueilla suositaan erilaisia maksutapoja, joten kansainvälisille markkinoille tähtäävän verkkokaupan tulee huomioida kohdemarkkina-alueiden maksukäytännöt. Verkkokauppa-alusta kuten Shopify mahdollistaa erilaisten maksutapojen helpon integroinnin, mikä tekee kaupan laajentamisesta eri markkinoille sujuvampaa.

Mitkä ovat suomalaisten suosimat maksutavat verkko-ostoksissa?

Suomalaiset kuluttajat suosivat erityisesti turvallisia ja nopeita maksutapoja verkko-ostoksissaan. Verkkopankkimaksut ovat edelleen yksi suosituimmista maksutavoista Suomessa, sillä ne koetaan luotettaviksi ja helppokäyttöisiksi.

Eri ikäryhmien välillä on kuitenkin selkeitä eroja maksutapojen käytössä:

  • Nuoret aikuiset (18-35-vuotiaat) suosivat mobiilimaksuja kuten MobilePayta ja luottokortteja
  • Keski-ikäiset (36-55-vuotiaat) käyttävät useimmin verkkopankkimaksuja ja luottokortteja
  • Vanhemmat ikäryhmät (56+) suosivat laskua ja verkkopankkimaksuja

Myös ostettavien tuotteiden hinta vaikuttaa maksutavan valintaan. Edullisemmissa ostoksissa suositaan verkkopankkimaksuja ja mobiilimaksuja niiden nopeuden vuoksi. Kalliimpien tuotteiden kohdalla osamaksu ja luottokortti nousevat suosioon, sillä ne mahdollistavat kustannusten jakamisen pidemmälle aikavälille.

Suomalaisten kuluttajien erityispiirre on vahva luottamus kotimaisiin maksunvälittäjiin. Palvelut kuten Klarna, Paytrail ja Checkout Finland ovat saavuttaneet vankan aseman markkinoilla ja niiden tarjoaminen verkkokaupassa lisää luottamusta asiakkaiden silmissä.

Miten maksutavat vaikuttavat verkkokaupan konversioon?

Maksutapojen valikoima ja niiden käyttökokemus vaikuttavat merkittävästi verkkokaupan konversioasteeseen. Ostoskorin hylkääminen on yleisintä juuri maksuvaiheessa, ja useimmiten syynä on sopivan maksutavan puuttuminen tai monimutkainen maksuprosessi.

Konversion optimoinnissa keskeisiä tekijöitä ovat:

  • Maksuvaihtoehtojen kattavuus: Tarjoa vähintään 3-5 erilaista suomalaisille tuttua maksutapaa
  • Maksuprosessin sujuvuus: Mitä vähemmän klikkauksia, sitä todennäköisemmin asiakas saattaa oston loppuun
  • Mobiiliystävällisyys: Varmista, että maksuprosessi toimii saumattomasti myös mobiililaitteilla
  • Turvallisuuden tunne: Näytä selkeästi turvallisuussertifikaatit ja maksupalveluiden tutut logot

Erilaisten maksuvaihtoehtojen tarjoaminen ei ainoastaan paranna konversiota vaan voi myös nostaa keskiostoksen kokoa. Osamaksu- ja luottovaihtoehtojen tarjoaminen voi kannustaa asiakkaita ostamaan kalliimpia tuotteita tai suurempia määriä, kun kustannukset jakautuvat pidemmälle ajalle.

Maksuprosessin optimointi on jatkuvaa työtä. Verkkokaupan maksudatan säännöllinen analysointi auttaa tunnistamaan, mitkä maksutavat ovat suosituimpia eri asiakasryhmissä ja tuotekategorioissa, mikä mahdollistaa maksuprosessin jatkuvan kehittämisen.

Verkkokaupan maksutapojen valinta: yhteenveto ja suositukset

Verkkokaupan maksutapojen valinnassa kannattaa noudattaa tasapainoista lähestymistapaa, joka huomioi sekä asiakkaiden tarpeet että liiketoiminnan realiteetit. Shopify-alustalla toimiville verkkokaupoille suosittelemme seuraavaa maksutapojen kokonaisuutta:

  • Verkkopankkimaksut (kaikki suomalaiset pankit)
  • Luottokortit (Visa, Mastercard)
  • Mobiilimaksut (MobilePay)
  • Lasku- ja osamaksupalvelut (Klarna, AfterPay)
  • Digitaaliset lompakot (PayPal, Apple Pay, Google Pay)

Maksutapojen integrointi Shopify-alustaan on teknisesti yksinkertaista, mutta kannattaa huomioida kustannusrakenne. Maksunvälittäjät veloittavat yleensä transaktiomaksuja, jotka vaikuttavat suoraan kaupan kannattavuuteen. Kustannustehokkainta on usein valita palveluntarjoaja, joka mahdollistaa useimpien maksutapojen käytön yhden integraation kautta.

Tulevaisuuden maksutrendeissä korostuvat erityisesti mobiilimaksamisen kasvu, biometrinen tunnistautuminen ja kryptovaluutat. Näiden trendien seuraaminen ja valmiuden ylläpitäminen uusien maksutapojen käyttöönottoon on tärkeää kilpailukyvyn säilyttämiseksi.

Maksutapojen valinnassa huomioi kohderyhmäsi – nuoremmille asiakkaille digitaaliset ja mobiilimaksut ovat tärkeitä, kun taas vanhemmille ikäryhmille perinteiset maksutavat ovat usein mieluisampia. Loppujen lopuksi verkkokaupan menestys riippuu siitä, kuinka hyvin pystyt tarjoamaan asiakkaillesi heidän haluamansa tuotteet ja mahdollistamaan ostamisen heille luontevimmalla tavalla.

Brancoy toimitusjohtaja Samuli Ala-Kasari mustassa hupparissa.

Asiantuntija apunasi