Kuinka valmistaudut Shopify -kaupallasi loppuvuoden myyntisesonkiin?

Kuinka valmistaudut Shopify -kaupallasi loppuvuoden myyntisesonkiin?

Kuinka valmistaudut Shopify -kaupallasi loppuvuoden myyntisesonkiin?

Kaupallinen vuosi on kääntymässä maalisuoralle, tämä ei kuitenkaan tarkoita kauppiaiden arjen helpotusta vaan päinvastoin. Useimmille brändeille ja jälleenmyyjille viimeinen kvartaali (Q4) on kaikista kiireisin sekä tuottoisin. Black Fridayt, Cyber Mondayt sekä joulumyynnit pitävät kauppiaat kiireisinä viimeiset kuukaudet.

Miten kauppiaat sitten voivat valmistautua tähän kiireiseen aikaan ja saada oletettavasti kasvavasta myynnistä vieläkin paremman? Listasimme muutamia asioita, joilla voit onnistua.

Valmistautaudu sesonkiin

Monet asiakkaat tuntevat olonsa stressaantuneiksi suurten myyntisesonkien aikana. Yksittäisinä myyntikampanjapäivinä ostajia on runsaasti, jolloin saattaa olla pelko tuotteen saatavuudesta tai juhlapyhien aikana kuluttajat käyttäisi ajan mielummin juhlien suunnitteluun - lahjojen etsimisen sijaan.

Brändilläsi on kuitenkin mahdollisuus vastata asiakkaan tarpeisiin ja antaa heille ikimuistoinen asiakaskokemus. Aloita siis suunnittelu hyvissä ajoin. Mitä tuotteita haluat myydä, millaisia kampanjoita käytämme, onko sisäiset prosessit sekä henkilöstö riittävällä tasolla tai onko meillä kenties mahdollisuus oppia aikaisemmasta sesongista jotain. Näiden lisäksi on hyvä ymmärtää ja arvioida markkinatrendejä, kuten taantuman aiheuttamaa ostamisen muutosta.

Suunnittelu sekä riittävän aikainen valmistautuminen tulee olemaan avainasemassa onnistuneen asiakaskokemuksen saavuttamiseksi.

 

Data insightit ja markkinointiviestintä

Tunnistatko yrityksesi tilanteen sekä todelliset asiakkaasi? Olemassa olevaa dataa löytyy kaupastasi valtavasti, joten mitä paremmin tunnet tilanteesi sitä paremmin onnistut tavoitteissasi. Shopify Analytics -työkalun kautta näet keskeisimpiä kauppiaan mittareita, kuten kokonaismyynti, konversioprosentti, eniten myydyt tuotteet ja palautukset sekä asiakkaat. Eri osa-alueita arvioimalla sekä palaamalla tarkastelemaan viime vuoden sesonkien onnistumisia pystyt saamaan kattavan kokonaiskuvan tilanteestasi.

Analysoidun datan avulla pystyt suunnittelemaan markkinointiviestiä sekä tulevia kampanjoita tehokkaasti. Segmentoimalla olemassa olevia asiakkaita omiksi yleisöiksi, pystyt luomaan yhä yksilöllisempiä materiaaleja sekä kampanjoita asiakkaillesi. Näitä segmenttejä voivat olla esimerkiksi asiakkaat, jotka eivät ole tehneet palautuksia tai asiakkaat, jotka ovat ostaneet useamman kerran kaupastasi. Markkinointiviestintä on hyvä aloittaa eri segmenteille jo hyvissä ajoin.

 

Varastonhallinta

Varaston ymmärtäminen on tärkeää, jotta voit tehdä järkeviä päätöksiä sesongin aikana. Myyntisesongit sekä kampanjapäivät ovat erinomainen aika optimoida varastoa. Tunnistamalla eniten myydyt ja sitouttavimmat tuotteet pystyt valmistautumaan myyntisesonkiin kannattavasti. Samalla sinulla on erinomainen tilaisuus myydä vähemmän suosittuja tuotteitasi pois varastosta. Tähän erinomainen tapa voi olla esimerkiksi tuoteyhdistelmät tai osta x saat y -kampanjat.

Teknisestä näkökulmasta varautuminen korkean myynnin päiviin ei vaadi Shopifyssä suurempia huomioita, ellei ole oletettavissa, että kymmenet tuhannet ihmiset kilpailevat tuotteistasi ja aloittavat maksun samanaikaisesti.

Kuitenkin jokaisen Shopify -kauppiaan on hyvä huomioida, että Shopify kirjaa tuotteen myydyksi vasta kun asiakas on laskeutunut ostoksen jälkeiselle kiitos -sivulle.

Korkean myynnin päivissä on riskinä, että kampanjatuotetta myydään yli saldojen. Tuote, joka on tilattu noutona myymälästä ei olekaan enää olemassa sillä se myytiin jo myymälässä tai verkkokaupassa samaa tuotetta ostetaan samanaikaisesti yli saldojen.

Tähän kauppiaat voivat varautua muokkaamalla hieman saldoja ylimyynnin varalle sekä poistamalla mahdollisuuden myydä tuotteita varastosaldon ollessa nolla. Näin ollen vältytään todennäköisemmin ylimyynniltä ja huonolta asiakaskokemukselta. 

Automaatiot&Flowt

Sesonki ja suuret alennuspäivät eivät ole vain myynnillisesti arvokkaita. Onnistuakseen se vaatii yritykseltä ison investoinnin uusien asiakkaiden hankkimiseksi. Verkkokaupoissa, kuten myös muissa liiketoiminnoissa kannattavinta on kuitenkin yksittäisestä asiakkaasta kasvattaa asiakkuus. On siis tärkeää, että kauppiailla on rakennettu mahdollisimman kattavat automaatiot ja käytössä oikeat työkalut, joiden avulla yksittäisistä asiakkaista pystytään rakentamaan lojaaleja asiakkuuksia. Älä siis päästä asiakkaistasi irti vaan palvele heitä! Tutustu Shopify Flow:n ja miten rakentaa erilaisia automaatioita täältä.

Tutkimuksen mukaan kanta-asiakas ohjelmat kannustavat jopa 78% asiakkaista käyttämään todennäköisemmin brändiin lisää rahaa. Kanta-asiakasohjelmien lisäksi pystyt oikeilla toimenpiteillä löytämään tarkempia yleisöjä, joille voit seuraavan vuoden hiljaisina kuukausina tuottaa lisäarvoa ja saada ihmiset ostamaan uudemman kerran. Tällöin asiakashankinnan kulusi laskevat, yksittäiset ihmiset ostavat enemmän ja suuremmalla todennäköisyydellä myös palautusprosenttisi laskee merkittävästi.

 

Asiantuntija apunasi