Shopify teema auki älypuhelimen näytöllä.

Miksi sinun pitäisi päivittää Shopify teemasi 2.0 versioon?

Shopifyn parhaita ominaisuuksia on alustan jatkuva kehittyminen, mikä mahdollistaa verkkokauppiaille paremman ja tuloksellisemman kaupankäynnin. Mutta entä jos uuden päivityksen asentaminen epäilyttää? Seuraavaksi kerromme, mitä ominaisuuksia Shopify 2.0 toi mukanaan ja miksi sinun kannattaa viimeistään nyt päivittää Shopify-kauppasi uuteen versioon.

Vuonna 2021 Shopify julkisti yhden historiansa suurimmista päivityksistään: Shopify 2.0. Maksulliset teemat ovat tänä päivänä jo 2.0-versioita, mutta mikäli käytät vielä Shopify 1.0-versiota, kannattaa sen päivittämistä harkita. Shopify 2.0 antaa kauppiaalle enemmän mahdollisuuksia mukauttaa sivustoa yhä kaupallisemmaksi.

Nopeampi sivusto

Yksi parhaista päivityksen ominaisuuksista on nopeampi sivusto. Shopifyn 2.0 oletusteema Dawn on edeltäjäänsä Debut-teemaa 35 prosenttia nopeampi. Päivityksen mukana tulevat uudet ominaisuudet sekä toiminnallisuudet vähentävät kolmannen osapuolten sovellusten tarvetta, joka edelleen laskee sivuston latausnopeutta ja kohentaa sivuston toimintavarmuutta.

Googlen suositusten mukaan optimaalinen sivuston latausnopeus mobiililaitteilla tulisi olla alle 3 sekuntia, mutta mitä vähemmän, sen parempi. Sivustolla vierailevat edellyttävät sivuston nopeaa latautumista mutta mikäli näin ei tapahdu, on riski, että käyttäjä eli mahdollinen asiakas poistuu sivustolta.

Nopeampi sivusto takaa myös paremman hakukonenäkyvyyden Googlen priorisoidessa sivuston teknisiä ominaisuuksia. Paremman asiakaskokemuksen sekä kohonneen hakukonenäkyvyyden ansiosta myyntisi kasvaa.

Elementit jokaiselle sivulle

Shopify 1.0 -version rajoitukset ovat saattaneet haitata sivustosi sisältöä, mutta Shopify 2.0 -päivityksen myötä näin ei enää ole.

2.0-päivityksessä Shopify mahdollistaa sivuston jokaisen sivun kustomoinnin sekä personoinnin ilman koodiin kajoamista. Kaikki teemojen osiot ja moduulit ovat uudessa versiossa käytettävissä kaikkialla sivustolla, eikä pelkästään etusivulla, kuten vanhassa 1.0-versiossa.

Päivityksen myötä voit puhutella asiakastasi monipuolisemmin jokaisella sivulla sekä suunnitella ja optimoida sivustoa juuri asiakkaiden toivomalla tavalla – ja näin tarjoat paremman käyttäjäkokemuksen. Muutokset sekä sivuston jatkuva kehitys helpottuvat sekä nopeutuvat huomattavasti. Pystyt luomaan nopeasti personoituja laskeutumissivuja markkinointikampanjoita tai muita sisällöllisiä tarpeita varten koskematta koodiin ja samalla säästä euroja.

Sovellukset helposti käyttöön

Vaikka 1.0-versiossa sovelluksia oli paljon saatavilla, niiden asentaminen ei ole ollut kovin joustavaa. Tällöin niitä ei hyödynnetty parhaalla mahdollisella tavalla. Shopify 2.0 -teemasovelluslaajennus eli theme app extension muuttaa tapaa, jolla kauppiaat ovat vuorovaikutuksessa sovellusten kanssa.

Kauppias voi helposti lisätä sovelluksia teemaansa suoraan teemaeditorista ilman tarvetta koskea koodiin. Jos kauppias päättää poistaa sovelluksen myöhemmin, haamukoodi poistetaan automaattisesti kaupasta. Tämä vähentää riskiä, että sovelluksen asentaminen rikkoo joitakin teeman toiminnallisuuksia. Lisäksi tarve kolmannen osapuolen sovelluksille vähenee uusien toiminnallisuuksien myötä, jolloin sivuston latausnopeus laskee.

 

Esimerkki verkkokaupan uusista ominaisuuksista

Paremmat metakentät

Shopifyn haasteena muihin verkkokauppa-alustoihin verrattuna on ollut puutteelliset tuotetiedot ja sivukohtaiset personoinnit. Esimerkiksi kauppiailla on yleensä tarve saada lisättyä tuotekortille useampia tekstikenttiä pelkän kuvauksen (=description) lisäksi.

Nyt 2.0-versiosta löytyy parannellut metakentät, joiden avulla voit lisätä ylimääräistä sisältöä verkkokauppasi tuotteisiin, tuoteryhmiin, asiakkaisiin tai jopa kassalle ilman että sama tieto näkyy kaikkialla sivustollasi. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat: kaikki mikä ei näy editorissa, voidaan lisätä metakenttien avulla.

Metakenttien avulla pystyt personoimaan sivustoa monipuolisemmin ja upottamaan sinne erilaisia ohjeistuksia tai tuotekohtaista tietoa. Tutustu asiakkaamme sivuun, jota on rikastettu metakenttien avulla.

Parempi asiakaskokemus

Shopify 2.0 -päivityksen tavoitteena on tehdä kaupankäynnistä helpompaa. Kassasivuston kustomointi on edelleen vain Shopify Plus -kauppiaiden käytössä, mutta 2.0-päivityksen myötä myös muilla Shopify-lisenseillä on pääsy erilaisiin checkout-sovelluksiin.

Rikasta sovelluksilla asiakkaidesi kokemusta kassalla ja houkuttele asiakkaitasi ostamaan sekä palaamaan takaisin aina uudelleen.

Helpompi arki

Shopify 2.0 -version teemaeditorin kehittyneen käyttöliittymän myötä työntekosi helpottuu huomattavasti. Shopify-kaupan rakentaminen ja muokkaaminen on nopeampaa, sujuvampaa, tehokkaampaa ja palkitsevampaa.

Uusi päivitys tekee navigoinnista sekä sivuston hierarkiasta helpommin ymmärrettäviä. Näin säästät aikaasi hitaan kehityksen sijasta uusille innovaatioille ja paremmalle käyttäjäkokemukselle.

Mitä seuraavaksi?

Pitäisikö sinun siis päivittää Shopify 2.0 -versioon? Meidän mielestämme kyllä.

2.0 ei ole mikään maksullinen uusi sovellus tai kulujen nousu, päinvastoin. Päivitys on jokaisen olemassa olevan kauppiaan saatavilla, mikäli käytössä on maksullinen Shopify-lisenssi sekä yhteensopiva teema.

Täydet 2.0-ominaisuudet tulevat vain 2.0-teemoihin, joten halutessasi hyödyntää kaikki ominaisuudet sinun tulee päivittää uuteen teemaan. Mikäli käytössäsi on maksullinen 1.0-teema, voit päivittää 2.0-teemaan ostamatta teemaa uudestaan.

Kun vaihdat 2.0-teemaan, tarvitaan koodiosaamista, jotta kaikki vanhan sivuston kustomoinnit sekä informaatiot siirtyvät päivityksen mukana uuteen versioon.

Jos et ole varma, onko käytössäsi Shopify 2.0 kaikkine ominaisuuksineen, ota rohkeasti yhteyttä ­– tarkastamme sivustosi ja tarvittaessa muokkaamme sen ajantasaiseksi. Näin voit käyttää aikasi liiketoimintasi kannalta olennaisimpaan eli myynnin kasvattamiseen.

Brancoy toimitusjohtaja Samuli Ala-Kasari mustassa hupparissa.

Asiantuntija apunasi