Harmaa MacBook ja musta puhelin, joissa auki Klaviyo alusta

Personoitu asiakaskokemus verkkokaupassa - Klaviyo

Personoitu asiakaskokemus verkkokaupassa - Klaviyo

Alkuvuosi on monella kauppiaalla ollut laskusuhdanteinen vuoden takaiseen verrattuna. Markkinan sekä ostamisen muutosten myötä kauppiailta odotetaan yhä persoonallisempia asiakaskokemuksia asiakkailleen.

Vielä 2010 -luvulla kannattavan liiketoiminnan sekä asiakashankintaan riitti Meta sekä Google osaaminen. Kuitenkin kilpailijoiden lisääntyessä, kanavien monipuolistuessa sekä alustarajoitusten muuttuessa asiakashankinnalliset kustannukset ovat nousseet. Uuden asiakkaan ensimmäisen oston saaminen kannattavaksi ei ole itsestäänselvyys, jonka vuoksi pelkkä asiakashankinta ei riitä.

Klaviyo

Klaviyo logo musta

Klaviyo on sähköpostimarkkinoinnin sekä automaatioiden alusta, jota käytetään asiakaskokemuksen personointiin. Klaviyon avulla voimme personoida viestinnän sekä sisällön eri asiakassegmenttien sekä elinkaaren vaiheiden mukaisesti. Automaatioiden sekä personoidun viestinnän tavoitteena on kehittää myyntiä sekä lujittaa suhteita asiakkaisiin, jotta asiakkaat saataisiin ostamaan uudemman kerran.

Keskustelimme kumppanimme Klaviyon kanssa miten ja miksi verkkokauppaan ja muihin myyntikanaviin myynnin transaktioiden saavuttamisen lisäksi tulee asiakkaille pystyä tarjoamaan myös muita sitouttavia ratkaisuja.

Mitä verkkokaupan personointi tarkoittaa?

Verkkokaupan personointi on oikean viestin lähettämistä oikealle henkilölle oikeaan aikaan. Asiakkaasi käyttäytymisen, mieltymysten ja heidän kanssaan resonoivien asioiden ymmärtäminen on erittäin tärkeää tässä ajassa.

Miksi personointi on tärkeää?

Ymmärrä, keitä asiakkaasi ovat, ja investoi oikeaan tekniikkaan. Asiakkaasi arvot muuttuvat ihmisestä toiseen, jolloin viestit, jotka resonoivat ja innostavat jotakuta tekemään ostoksia, vaihtelevat. Oikealla markkinoinnin automaatioteknologialla voit personoida tapasi, jolla kommunikoit ihmisten kanssa verkkokaupan ostajan matkan eri vaiheissa. Tämä tekee viesteistäsi osuvampia ja todennäköisesti lisää tuloja.

Kuinka tehokas työkalu Klaviyo on Shopify-alustan kanssa?

Klaviyo ja Shopify kulkevat käsi kädessä useista syistä.

  • Integroinnin helppous: integrointi toimii heti ja käyttöönotto vie muutamia minuutteja.
  • Tietojen synkronointi on nopeaa, kuten avainmittarit, tilaajien lisääminen luetteloon tai asiakkaiden vuorovaikutuksen seuranta Shopify-kaupassasi.
  • Valmiiksi rakennetut flowt, kuten ostoskorin hylkääminen. Tämä on erityisesti luotu Shopifyta varten.
  • Tuhannet Shopify-asiakkaat ovat jo aktivoineet Klaviyo-integraation, joten Klaviyo-tiimi osaa tukea monenlaisia ​​Shopify-käyttäjiä.

Kuinka voimme tehdä erilaisia ​​asiakasprofiileja Klaviyossa ja miksi se on tärkeää?  

Klaviyo ylläpitää koko asiakasdataa jokaisesta tililläsi olevasta henkilöstä. Tämä tarkoittaa, että luomme ja ylläpidämme yhtä profiilia jokaiselle yhteyshenkilölle. Profiileja käytetään seuraamaan kaikkia asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita koskevia tietoja, mukaan lukien heidän tekemissään (tapahtumien tai mittareiden avulla) ja yleistietoa heistä (profiilin ominaisuuksien kautta).  

Tämä on tärkeää, koska näin vältät päällekkäisyyksiä ja kaikki profiilitiedot on keskitetty yhteen paikkaan. Tämä on keskeinen osa asiakaskokemuksen kehittämisessä, jossa automaation avulla voit houkutella tarkasti asiakkaita, joilla on samanlaiset mieltymykset tai käyttäytyminen.  

Puhumme paljon LTV:stä (Lifetime value), joka on yksi tämän vuoden kaupan trendeistä. Kuinka voimme parantaa elinkaariarvoamme Klaviyon avulla?  

Klaviyo seuraa asiakkaiden aiempia ostoksia sekä ennustaa heidän tulevaa ostokäyttäytymistään. Tämä tehdään ennakoivan analytiikkaominaisuuden avulla, jossa Klaviyo soveltaa datan ja koneoppimistekniikoiden yhdistelmää kaikkeen tilisi tietoon tarjotakseen hyödyllisiä ja käyttökelpoisia oivalluksia.  

Jokaisessa profiilissa voi Klaviyo antaa CLV-tietoja (customer lifetime value):  

  • Historia CLV: Kaikkien aiempien tilausten kokonaisarvo, jonka henkilö on tehnyt, mahdolliset hyvitykset ja palautukset huomioon ottaen.  
  • Ennustava CLV: ennuste siitä, kuinka paljon rahaa tietty asiakas käyttää seuraavan vuoden aikana.  
  • CLV summa: historiallisen CLV:n ja ennustetun CLV:n summa.  

Tämä voi olla tehokas työkalu segmentoinnissa. CLV-segmenttien avulla voit ryhmitellä asiakkaat tämän summan perusteella, jotta voit lähettää heille asiaankuuluvaa sisältöä ja käynnistää segmenttipohjaisia ​​automaatioita.  

Oletetaan, että keskimääräinen tilauksesi arvo asiakkaille on noin 15 euroa. Haluat ehkä kohdistaa alennuksilla asiakkaisiin, jotka eivät todennäköisesti saavuta tätä keskimääräistä tilausarvoa, ja kannustaa heitä tekemään seuraavaa ostostaan.  

Voit saavuttaa tämän luomalla segmentin asiakkaista, joiden ennustetaan kuluttavan enintään 5 euroa, ja kohdistamalla heille alennuskampanjan tai -automaation – samanlainen kuin palautus- tai uudelleensitoutumiskampanja. Kun kohdistat sähköpostitse, sinun tulee sisällyttää seuraavat ehdot:

  • Ne kuuluvat pääsähköpostiluetteloosi (tässä tapauksessa uutiskirjeluetteloon)
  • He ovat avanneet sähköpostin tietyssä ajassa varmistaakseen, että lähetät sen sitoutuneille tilaajille (alla olevassa esimerkissä aikajana on viimeiset 90 päivää).    
Kaksi puhelinta, joiden näytössä on verkkokauppa auki

Mitä näet, mitkä ovat markkinoinnin automaation trendit vuonna 2023?  

Yritykset, jotka hyödyntävät henkilökohtaista viestiä koko asiakaspolun ajan, saavuttavat korkeamman myynnin. Siksi on tärkeää, että sinulla on järjestelmä, jolla muodostat yhteyden asiakkaisiin helposti.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan personointi on tehokas työkalu verkkokauppiaille, johon taas Klaviyo on loistava työkalu asiakasuskollisuuden kehittämiseksi. Käyttämällä Klaviyoa yleisösi segmentoimiseen, dynaamisen sisällön tuottamiseen, sähköpostien automatisointiin, henkilökohtaisten suositusten näyttämiseen ja alennusten tarjoamiseen asiakkaille, voit luoda personoidun kokemuksen, joka lisää konversioita ja rakentaa vahvempia suhteita asiakkaidesi kanssa.

Ota meihin yhteyttä, autamme sinua tekemään kasvua kestävästi sekä kannattavasti – asiakas keskiössä.

Brancoy toimitusjohtaja Samuli Ala-Kasari mustassa hupparissa.

Asiantuntija apunasi