MacBook:lla auki shopify-kauppa, jonka teemaa muokataan.

6 vinkkiä kuinka onnistua Shopify kaupallasi Q4 aikana

6 vinkkiä kuinka onnistua Shopify kaupallasi Q4 aikana

Loppuvuosi, erityisesti neljäs vuosineljännes eli Q4, on Shopify -kauppiaille yksi vuoden tärkeimmistä ajanjaksoista. Se on aika, jolloin kuluttajat ovat innokkaimpia tekemään ostoksiaan vuoden suurten juhlapyhien sekä kampanjoiden aikana. Tässä blogissa käsitellemme tärkeitä tehtäviä ja strategioita, joita Shopify -kauppiaiden tulisi harkita Q4:n aikana ja sen valmistelussa.

Analysoi edellisten vuosien suoritusta

Tarkastele edellisten vuosien Q4-suoritusta ja analysoi, mikä toimi ja mitä voisi parantaa. Tarkastele erityisesti, asiakkaita eri näkökulmista. Oliko loppuvuoden sesonkien aikana paljon uusia asiakkaita ja kasvoiko heistä asiakkuuksia vai oliko joukossa asiakkaita, jotka ostivat mutta palauttivat tuotteet yhtä nopeasti kuin tekivät uuden ostopäätöksen. Shopify dataa analysoidessa löydät myös helposti tietoa mitkä tuotteet olivat suosituimpia tai mitkä markkinointikampanjat toimivat parhaiten.

Käytä tätä tietoa suunnitellessasi kampanjointia sekä personoidumpaa asiakasviestintää tai kehittämällä asiakaskokemusta.

Määritä tärkeimmät datan lähteet sekä työkalut

Tuleva loppuvuosi tuo runsaasti uusia asiakkaita, nykyisten asiakkaiden ostoja sekä erilaisia kokemuksia tuotteista on tärkeää käytössä olla oikeat työkalut. Mikäli vielä tällä hetkellä työkalut ja niiden käyttö on epävarmaa keretään asiaan reagoida. Esimerkiksi markkinointiviestinnän automaatiotyökalu Klaviyo integroituu Shopifyn kanssa ketterästi, jolloin vanha Shopify data siirtyy Klaviyon käyttöön. Klaviyossa saat puolestaan rakennettua ketterästi erilaisia asiakassegmenttejä, joille voit rakentaa erilaista asiakasviestintää kampanjasesonkien aikana.

Toisekseen myyntisesonki on erinomainen aika oppia yhä paremmin asiakkaistasi sekä heidän tuotekokemuksistaan. Rakenna siis riittävät jälkimarkkinoinnilliset toimenpiteet mm. tuotearvosteluilla, jolloin myös verkkokaupan kehittämisen lisäksi sinulla on mahdollisuus oppia myös tuotteistasi tai muista palvelun vaiheistasi.

Varmista sivuston asiakaskokemus 

Panostus verkkokauppojen asiakashankintaan ja yleinen asiakkaiden kiinnostus kuluttamiseen tuo oletettavasti sivustollesi runsaasti liikennettä sekä ostosuorituksia. Viimevuotisen BFCM aikana myynti kasvoi 19% edelliseen vuoteen verrattuna, joista 73% ostoista tapahtui mobiililaitteilla.

Kuluttajat vaativat sivustoltasi helppokäyttöisyyttä, monipuolista tuoteinformaatiota sekä ostosten nopeutta. Varmista erityisesti sivustosi mobiililaitteen kokemus sekä riittävä sekä selkeästi löydettävä tuotetieto nopeuttamaan kuluttajien ostopäätösten tekemistä. 

Varastotilanne ja toimitusketjujen hallinta

Loppuvuoden myyntejä sekä kampanjoita suunnitellessa on tärkeää huomioida varastosi tilanne. Ensinnäkin on huomioitava, että suosituimpia tuotteitasi on riittävästi varastossa sekä tuotteiden toimitus ovat suunniteltu tehokkaasti.

Toinen hyvä analysoitava asia varastonhallinnassa on heikosti myytävien tuotteiden myynti. Shopifyn ABC-analyysillä näet tuotteiden varasto-osuudet hyvin myydyissä sekä heikommin myydyissä tuotteissa. Loppuvuoden kampanja-aikana on erinomainen mahdollisuus kasvattaa heikoimmin myytyjen tuotteiden osuutta varastossasi erilaisten kampanjoiden avulla.

Varmista, että tiedät tuotteidesi toimitusaikataulut ja että voit täyttää ne. Asiakkaat odottavat usein nopeaa toimitusta, etenkin joululahjojen osalta, joten varaudu ruuhkiin ja lisääntyneeseen tilausmäärään.

Q4 markkinointi

Q4:lla kilpailu verkkokaupassa on kovimmillaan. Kun edellisten vuosien tulokset, asiakkaat sekä tuotteiden varastotilanne ovat analysoitu voit suunnitella loppuvuoden markkinointisi. Keskittymällä ensisijaisesti jo ostaneisiin ja nykyisiin asiakkaisiin varmistat kannattavimman lopputuloksen.

Loppuvuosi on erinomainen aika hankkia myös uusia asiakkaita, mutta tällöin hankinta voi olla haastavampaa sekä hintavampaa kilpailun ollessa kovaa. Kampanjaviestinnän tulee olla suunniteltu valittuja kohderyhmiä puhutellen sekä sivuston ostokokemuksen vastata kampanjan sisältöä.

Yhtenä hyvänä työkaluna nykyisille sekä uusille asiakkaille kampanjasuunnitteluun on Shopifyn Bundles -app. Sovelluksen avulla rakennat tuotekombinaatioita, joilla kasvatat keskiostosta pitäen varastosaldosi ajantasaisina.

Tulevan vuoden suunnittelu

Vaikka Q4 tulee olemaan monelle Shopify -kauppiaalle kiireistä sekä liiketuloksen näkökulmasta kriittinen aika haluamme suositella varaamaan aikaa myös tulevan vuoden valmisteluun.

Usein monella toimialalla alkuvuosi tulee olemaan myynnillisesti hiljaisempi kuukausi suurten kulutuskuukausien jälkeen. Loppuvuoden aikana voit asettaa seuraavan vuoden tavoitteita, määrittää budjetteja sekä mahdollisia kehityshankkeita rauhallisimmille kuukausille, jolloin teet liiketoiminnastasi kannattavampaa sekä skaalautuvampaa. 

Yhteenveto

Yhteenvetona voidaan todeta, että loppuvuosi tulee olemaan Shopify -kauppiaille kiireinen, mutta myös erittäin kannattava ajanjakso. Oikeanlaisilla työkaluilla ja valmistelulla voit varmistaa, että hyödyt täysimääräisesti loppuvuoden myyntisesongista ja luot vahvan pohjan menestyksellesi tulevina vuosina. Huolellinen datan analysointi, kaupan asiakaskokemus, varastonhallinta, markkinointi ja asiakaspalvelu ovat avaimet onnistuneeseen Q4:ään verkkokauppiaana.

Varmista, että onnistut loppuvuoden tavoitteissasi, joten ota meihin yhteyttä!

Brancoy toimitusjohtaja Samuli Ala-Kasari mustassa hupparissa.

Asiantuntija apunasi